Drepturile și obligațiie pacienților conform Legii 46/2003
Drepturile pacienților
- Dreptul la informare asupra asistentei medicale:
- Au dreptul de a fi informati asupra serviciilor si metodelor terapeutice de care au nevoie si de posibilitatile spitalului de a le oferi;
- Au dreptul la adresabilititate libera la asistenta medicala, conform prevederilor legale;
- Pacientii au dreptul de a cunoaste identitatea, statutul profesional si calificarea celor care asigura servicii de sanatate;
- Pacientii au dreptul de a fi informati asupra facilitatilor de care dispune spitalul pentru asistenta personala, siguranta si confortul sau.
- Dreptul la ingrijire, ce include:
- Pacientii au dreptul la ingrijirea sanatatii la cel mai inalt standard, indiferent de statut social, varsta, sex, etnie, religie sau convingeri politice;
- Respectarea perceptiilor in privinta bolii, ingrijirii si tratamentului;
- Posibilitatea de a lua decizii referitoare la ingrijirea lor in cunostinta de cauza, impreuna cu personalul medical;
- Au dreptul de a avea in apropiere si de a participa la ingrijirea lor un apartinator (o ruda sau o persoana apropiata) pe durata spitalizarii.
- Dreptul de acces la informatiile de natura medicala legate de persoana lor prin intermediul persoanelor din echipa medicala si al biletului de externare:
- Dreptul de a fi informati in legatura cu starea sanatatii lor, cu procedurile terapeutice propuse, cu diagnosticul si prognoza afectiunii;
- Informatiile se aduc la cunostinta pacientului intr-o maniera adecvata capacitatii lui de intelegere. In cazul cetatenilor straini, acestia au dreptul de a primi informatii intr-o limba oficiala, sau prin intermediul unui traducator daca nu cunosc o limba oficiala;
- Au dreptul de a exprima liber opiniile cu privire la ingrijirile acordate in spital.
- Dreptul la intimitatea si confidentialitatea tuturor informatiilor personale si medicale:
- Informatiile medicale si identitatea pacientului sunt accesibile numai persoanelor care il ingrijesc in mod nemijlocit;
- Informatiile confidentiale sunt divulgate cu consimtamantul expres al pacientului sau in cazul cercetarilor penale.
- Dreptul de a fi informat cu privire la relatia pacient-spital:
- Informarea pacientului cu privire la reglementarile legale, inclusiv asupra tarifelor practicate pentru servicii;
- Au dreptul sa le fie respectate credintele, convingerile morale, culturale si religioase;
- Au dreptul sa fie tratati cu atentie, consideratie si profesionalism.
- Pacientii au dreptul de a li se examina si rezolva plangerile intr-o maniera justa, eficienta, prompta si de a fi informati asupra rezultatului.
Obligațiile pacienților
Pacientii au urmatoarele obligatii:
- Să prezinte la internare Cartea de Identitate și documente care să ateste calitatea de asigurat;
- Să respecte programul de vizită (între orele 15-18) pentru a nu perturba activitatea personalului medical și liniștea celorlalți pacienți;
- Să respecte ordinea, curățenia și liniștea din spital;
- Să nu fumeze în spital;
- Să respecte regulile de igienă personale și colective – conform recomandărilor personalului medical din spital;
- Să poarte echipament de spital și să nu părăsească incinta spitalului în acesta;
- Să respecte intimitatea și confidențialitatea celorlalți pacienți;
- Să respecte regimul alimentar indicat de medic;
- Să respecte tratamentul și indicațiile medicului curant;
- Să nu introducă și să nu consume băuturi alcoolice;
- Să respecte măsurile de prevenire și combatere a bolilor cu transmitere;
- Să respecte condițiile de disciplină ale spitalului;
- Să folosească cu grijă bunurile ce îi sunt puse la dispoziție, orice degradare fiind supusă regulilor de drept civil;
- Să se adreseze în mod civilizat personalului medico-sanitar;